قالب راست چین Universal Theme

قالب راست چین Universal Theme

یکی از ویژگی های اوراکل اپکس نسخه ۵ است که از انعطاف و راحتی بسیار خوبی برخوردار است. این قالب زیبا، کاملا مسطح (Flat) و واکنشگرا (Responsive) است، یعنی بر روی تمامی دستگاه ها از جمله موبایل، تبلت و کامپبوترهای رومیزی به درستی نمایش داده می شود و هیچ گونه تغییر و آشفتگی در نمایش آن وجود ندارد. قالب Universal Theme با استفاده از HTML5 و CSS3 طراحی و ایجاد شده است و بر روی تمامی مرورگرها (برای اینترنت اکسپلورر نسخه ۸ به بعد) به درستی نمایش داده می شود. به جای استفاده از عکس های با فرمت PNG و یا JPG اوراکل اپکس از آخرین نسخه فونت آیکون Font Awesome  و نیز SVG که کیفیت خود را در اندازه های مختلف حفظ می کند استفاده می کند. بسیاری از تغییراتی که بایستی توسط برنامه نویس در زمان تولید و توسعه در کد HTML و یا CSS اعمال شود، در قالب جدید از قبل تعبیه شده و برنامه نویس را از اینگونه تغییرات بی نیاز می سازد.

همچنین چیدمان کامپوننت ها و نیز آیتم های فرم ها در کنار هم و در ستون های مجزا که در Page Designer انجام می شود، به صورت کاملا صحیح و درست نمایش داده می شود و نیازی به اعمال کدهای CSS به منظور نمایش صحیح آن ها مانند اپکس نسخه ۴٫۲ نیست.

برنامه نویس برای اعمال تغییرات در CSS نیازی به تسلط بر آن ندارد و می تواند فونت، اندازه فونت، حاشیه ها، فاصله حاشیه ها، رنگ بخش های مختلف صفحه، آیکون ها و … را به راحتی از طریق Theme Roller اعمال کند. علاوه بر این برنامه نویس می تواند این تغییرات را ذخیره و آن را در اختیار کاربران نهایی قرار دهد تا بتوانند ظواهر مختلفی را برای Universal Theme انتخاب کنند.

از دیگر قابلیت های تعبیه شده در این قالب می توان به امکان نمایش منو در بالای قالب و یا در کنار قالب اشاره کرد. پیش از این برنامه نویس بایستی از Tab استفاده می کرد و یا لیستی را برای نمایش منو ایجاد و قالب آن را ایجاد می نمود.

تیم اوراکل اپکس قالب راست چین Universal Theme را در نسخه های آینده اپکس ارائه خواهد کرد، اما با توجه به ویژگی های خوب و انعطاف پذیری این قالب بر آن شدیم تا آن را برای زبان های راست چین آماده و اصلاح کنیم. این قالب راست چین بر اساس پیشنهادهای مدیر تیم طراحی رابط کاربری اوراکل اپکس تغییر داده شده است.