چرا Oracle APEX برای برنامه نویسان Oracle Form مناسب است؟

Oracle Form تکنولوژی قدیمی اوراکل برای طراحی و ساخت برنامه‌های سازمانی است. Oracle APEX محبوب ترین پلتفرم با حداقل میزان کدنویسی برای تولید برنامه‌های سازمانی در جهان است که این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های سازمانی مقیاس پذیر و امن با ویژگی‌های کلاس جهانی بسازید. این برنامه‌ها می‌توانند در هر مکان مستقر شوند.

Oracle APEX یک پلتفرم کامل است. هر آنچه برای ساخت و استقرار برنامه‌ها نیاز دارید را فراهم می‌کند – بارگذاری و تخلیه داده‌ها، ایجاد object پایگاه داده، توسعه و استقرار برنامه‌ها ، ایجاد REST API و موارد دیگر.

Oracle APEX از نظر مفاهیم و اهداف شباهت‌های زیادی با Oracle Form دارد. به همین دلیل است که بسیاری از توسعه دهندگان Oracle Form ، اوراکل اپکس را آموخته‌اند و به عنوان توسعه دهندگان APEX در حال شکوفایی هستند.

آیا شما یک توسعه دهنده Oracle Form هستید و به این می‌اندیشید که چگونه می‌توانید حرفه خود را به سمت توسعه برنامه‌های مدرن وب پیش ببرید؟ در اینجا 10 دلیل اصلی که Oracle APEX را بعنوان یک بستر ایده آل توسعه برای برنامه نویسان Oracle Form معرفی می‌کند آورده‌ایم:

1- فریم ورک توسعه اعلانی

هر دو محیط توسعه ویژگی‌های قدرتمندی را برای ساخت برنامه‌های کاملاً کاربردی با حداقل میزان کد نویسی فراهم می‌کنند. با استفاده از اوراکل اپکس می‌توانید صفحات را از ابتدا به برنامه خود اضافه کنید یا از ویزارد به روشی مشابه استفاده کنید که قبلاً این کار را با استفاده از فرم انجام می‌دادید.

با استفاده از APEX ، می‌توانید ویژگی‌ها و صفات component ها را با استفاده از Page Designer تغییر دهید. Page Designer این امکان را می‌دهد تا اجزای موجود در صفحه را بررسی کرده، با کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) ایجاد کرده و درنهایت ویرایش کنید.

به طور خلاصه ، انتقال برنامه نویسان اوراکل فرم به فریم ورک APEX ساده و بدون دردسر است.

 

2- بهره‌وری

برای توسعه دهندگان اوراکل فرم ، اوراکل اپکس یک تناسب طبیعی است. اما حتی اگر شما یک توسعه دهنده فرم نباشید، متوجه خواهید شد که یادگیری APEX راحت‌تر است و باعث می‌شود شما در چند روز به استفاده و بهره‌وری برسید نه چند ماه!

در طول سال‌ها ، تیم توسعه APEX ویژگی‌های برجسته‌ای را به منظور ساده سازی و بهبود تجربه برنامه نویسان، اضافه کرده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • Create Page Wizard که به شما این امکان را می‌دهد با طی کردن چند گام ساده بتوانید کامپوننت‌ها و امکانات مورد نیاز را به برنامه خود به سادگی اضافه کنید. در بخش کامپوننت‌ها مواردی نظیر Blank Page, Report, Form, Master-Detail, Plug-ins, Chart, Calendar, Tree, Wizard, Data Loading و Dashboard Page در دسترس است. برخی از صفحات ویژه شامل درباره ما، کنترل دسترسی، گزارش فعالیت‌ها، گزینه‌های پیکربندی، گزارش ایمیل، بازخورد، صفحه ورود به سیستم و انتخاب سبک قالب نیز موجود است.
  • Quick SQL برای ایجاد کدهای SQL با امکان اختصار نویسی، ذخیره و بارگذاری مدل‌های داده، هایلایت نمودن سینتکس و تکمیل خودکار ادامه کد، ایجاد گشته است.
  • ویرایشگر موناکو برای بهبود تجربه کدنویسی در کل محیط توسعه.
  • Universal Theme یک رابط کاربری پاسخگو است که شما را قادر می‌سازد بدون نیاز به دانش گسترده از HTML ، CSS یا JavaScript ، برنامه‌های وب زیبا و مدرن بسازید.
  • Theme Roller به شما امکان می‌دهد تا استایل برنامه را دقیقاً همانطور که نیاز دارید، تنظیم کنید و تعدادی از تنظیمات را برای استفاده در برنامه مشخص کنید.
  • Template Options که شما را قادر می‌سازد تا هر کامپوننت بر پایه قالب را، به راحتی شخصی سازی کنید.

به طور کلی، ویژگی ها و خصلت‌های APEX تأثیر زیادی در بهره‌وری روزانه شما دارند، این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها را 38 برابر سریعتر در مقایسه با روش‌های سنتی توسعه برنامه بسازید.

3- توسعه دیتا بیس میانی

بیشتر برنامه‌های مورد نیاز بیزینس‌های پشتیبانی، داده محور هستند، به همین دلیل از Form و APEX به شدت در این مناطق استفاده می‌شود. با استفاده از APEX ، می‌توانید به سرعت بر اساس تعاریف جدول، برنامه درست کنید – دقیقاً مانند Form. می‌توانید فرم‌ها، گزارش‌ها، نمودارها، گریدها و موارد دیگر را روی جداول، ویوها یا کوئری‌های SQL ایجاد کنید.

به عنوان یک امتیاز، با APEX می‌توانید به راحتی داده‌های ریموتی غیر مستقر در دیتابیس محلی را با داده‌های موجود در پایگاه داده خود ترکیب و همگام سازی کنید، همه این موارد بصورت اعلامی از طریق REST Data Sources انجام می‌شود. REST Data Sources توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا به سرویس‌های REST یا دیتا فیدهای عمومی JSON در برنامه‌ها دسترسی پیدا کنند و از داده‌های موجود در کامپوننت‌های APEX مانند گزارش‌ها، گزارش‌های تعاملی و گرید‌های تعاملی استفاده کنند.

4- منطق بیزینس

اگر در حال حاضر سرمایه‌گذاری در منطق بیزینس، در بخش سمت سرور PL/SQL دارید، به راحتی می‌توانید از این مورد در اوراکل اپکس نیز استفاده کنید.

می‌توانید از منطق بیزینس موجود خود در سرتاسر برنامه APEX استفاده کنید. می‌توانید یک پروسیجر PL/SQL را زمانی که روی یک دکمه کلیک کردید و صفحه را ثبت کردید فراخوانی کنید. می توانید برای تأیید اعتبار داده‌ها قبل از ارسال فرم، از یک تابع موجود PL/SQL استفاده کنید. حتی می‌توانید PL/SQL را فراخوانی کنید زیرا کاربر از طریق داینامیک اکشن‌ها در یک فرم حرکت می‌کند تا تعامل با کلاینت در بالاترین سطح انجام پذیرد.

APEX همچنین مجموعه‌ای از ابزارها به نام SQL Workshop را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید برای ایجاد و نگهداری اشیا database ، اجرای دستورات دلخواه SQL و بارگذاری و تخلیه داده‌ها از آنها استفاده کنید.

5- نرم‌افزار بدون کلاینت

APEX به هیچ نرم افزار سرویس گیرنده‌ای برای توسعه و استقرار برنامه‌های تحت وب پایگاه داده احتیاج ندارد. توسعه دهندگان فقط به یک مرورگر مدرن نیاز دارند تا بتوانند:

  • اشیا database پایگاه داده را مدل کنند
  • داده‌ها را بارگذاری / تخلیه کنند
  • رابط های REST را روی داده های محلی ایجاد کنند
  • برنامه‌ها را بر اساس پایگاه داده‌های محلی، خارجی یا از راه دور ایجاد کنند
  • برنامه ها را مستقر کرده و اجرا نماند

و برنامه‌های شما کاملاً پاسخگو هستند، بنابراین در هر تبلت یا تلفن همراه کار می کنند!

6- مهارت های خود را به کار بگیرید

در حال حاضر زبان مورد استفاده در اپکس SQL و PL/SQL است. توسعه دهندگان با این مهارت‌ها می‌توانند برنامه‌های پیچیده و ایمنی ایجاد کنند. اگر برنامه نویس اوراکل فرم هستید، برای ایجاد برنامه‌های خود نیازی به یادگیری زبان جدید ندارید. می‌توانید از دانش و تخصص حال حاضر خود برای ساخت برنامه‌های زیبا، پاسخگو و ایمن استفاده کنید.

7- آماده کار بصورت cloud

APEX در همه جا وجود دارد، روی لپ‌تاپ، روی Oracle Cloud یا Cloudهای دیگر. مکان توسعه برنامه شمار را بر اساس مکان استقرار برنامه محدود نمی‌کند. هر برنامه‌ای که امروز در APEX توسعه دهید می‌تواند در فضای ابری مستقر شود و به طور موثر بدون تغییر عمل کند. با استفاده از اپکس در Oracle Cloud، می‌توانید به راحتی یک پایگاه داده مستقل یا یک سرویس APEX ایجاد کنید و در عرض چند دقیقه، آماده ایجاد و استقرار برنامه‌های خود شوید بدون آنکه درگیر پیچیدگی‌های نصب و پیکربندی گردید.

8- دیتابیس اوراکل

اوراکل فرم و اوراکل اپکس بر مبنای دیتابیس Oracle ساخته شده اند و می‌توانید از ویژگی‌های پیش فرض دیتابیس نظیر RAC ، HA، امنیت end-to-end و موارد دیگر استفاده کنید. علاوه بر این پایگاه داده اوراکل یک پلت فرم توسعه نرم افزار غنی است. می‌توانید در برابر انواع مختلفی از داده‌ها (رابطه‌ای، JSON، نمودار، متن، بلاکچین، XML) برنامه‌هایی ایجاد کنید. همه از SQL استفاده می‌کنند و شما از قبل SQL را می‌دانید!

9- سودمندی با انتخاب!

در Oracle Database 21C ، توسعه دهندگان می‌توانند کد JavaScript را در داخل پایگاه داده اجرا کنند و همین امر نیز در APEX پشتیانی می‌گردد. بنابراین، می‌توانید امروز روندی منطقی را در PL/SQL بنویسید، اما فردا می‌تواند JavaScript باشد. این ویژگی Multilingual Engine (MLE) نام دارد و شما را قادر می‌سازد تا از JavaScript به عنوان زبان اول در برنامه‌های APEX خود استفاده کنید. این تنها آغاز کار است، زیرا موتور MLE از زبانهای بیشتری در آینده پشتیبانی خواهد کرد.
بسته به نیاز و مهارت خود در استفاده از زبانی که مناسب شما باشد آزاد هستید.

10- جامعه کاربران

و بهترین دلیل همه اینها انجمن فوق العاده APEX است:

دهها هزار مشتری Oracle APEX و صدها هزار توسعه دهنده وجود دارد. و هر روز در حال رشد است. صدها شرکت مشاوره ای APEX در پنج قاره وجود دارد.
خواهید دید که توسعه دهندگان APEX علاقه زیادی به آنچه که می توانند با APEX ارائه دهند دارند.